mandag, mars 12, 2012

BARNEMATMIDDAGSFIX!





Kveldshilsen fine bloggisar!



Måtte bare innom en liten tur i kveld med middagsfixen jeg gjorde i dag.
Da Cornelius ikke lenger vil spise middag fra glass
(som den gourmeen han er!),
måtte jeg igjen finne frem grytene i dag og fixe sammen en middagsporsjon til gutten.
Denne gangen ble det laks med dill og sennep, potet & søtpotet.

Oppskriften er enkel & standard:
(jeg følger denne alltid)

300g kjøtt eller fisk
600g potet
300g valgfrie grønnsaker
kokekraften fra grønnsakene & potet
valgfritt krydder etter smak(ikke salt)
4ss olje(jeg bruker rapsolje eller exv.olivenolje)

Denne gangen brukte jeg laks.
Stekte den i folie for og holde den saftig på 180c i ca 15 minutter med dill & sennep oppå.
Kokte poteter & søtpotet sammen i vann i ca 30 minutter.
Ta av kraften og mos poteter & grønnsaker til ønsket konsistens.
Bland inn fisk og olje, kraften fra kokingen tilsettes, til blandingen får ønsket konsistens.
Avkjøl raskt.
Jeg fryser ned i porsjonskopper fra Avenit.
Blir ca 10 middagsporsjoner avhengig av barnets alder.

Jeg følger denne oppskriften når jeg lager ulike middager, men eksperimenterer med ulike krydder og grønnsaker innimellom. Faviser her hjemme er bl.a
fiskeboller med potet & kålrabi
kyllingfilet med ananas & kardemomme
kjøttdeig med spinat & potet

Bruk fantasien, bruk gode råvarer og ikke vær redd for at maten har mye smak, er rådene jeg kan gi.

Cornelius er nå nesten 9 mnd og konsistensen på maten jeg lager er ganske grov slik at han gradvis forstår at mat har konsistens.
Til tross for at han bare har to tenner er ikke dette noe problem så lenge bitene er møre og ikke for stor.

Nå blir det sofaen & tvn resten av denne mandagen!



Klemz




SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Blogger Template Created by pipdig