mandag, august 13, 2012

SAUCE BEARNAISE - my way




Heia mandagen & nye uken!



How to do it, kommer her som en liten oppdatering denne mandagen!

Siden sommeren igjen fant veien tilbake til oss denne helgen, har jeg holdt meg laaaangt unna både pc og tv'n (-med unntak av hånballfinalen da selvfølgelig!).

Sitter akkurat nå hos legen og venter på å få komme inn på kontroll, og imens slår jeg ihjel litt tid med blogging.
I helgen kunne vi (-bankmannen!) igjen fyre opp grillen og det gode været gjorde at hemmafruen fixet litt faviser på kjøkkenet.
En av dem er denne gode, hjemmelagde Bearnaisen. -tro meg, ikke vanskelig, se bare her:

Du trenger:

1stor sjalottløk hakket opp
1ts estragon
4 ss hvitvins eddik
200 g smeltet smør
3 eggeplommer
Smak til med noen dråper sitron, salt & pepper.

Kok sammen løk, estragon og eddik til nesten all væske er kokt bort. Tilsett noen ss med kald vann til blandingen.
Eggeplommer og løkblandingen kjøres noen sekunder i en blender.
Tilsett så det glovarme smøret til blandingen i en jevn, tynn stråle mens blenderen går.
Sausen vil nå tykne, pass på at du ikke heller for raskt da den lett kan skille seg. Hvis dette skjer, tilsett litt kaldt vann til blandingen og kjør blenderen litt før du heller smør i igjen.




Hos oss liker vi sausen litt syrlig, så jeg tilsetter noen dråper sitron og smaker til med litt salt & pepper mot slutten.

-Og vips, så har du den deiligste, hjemmelagede Bearnaise du kan tenke deg!



Ha en finfin ukestart & mandag da jenter!



SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Blogger Template Created by pipdig